2018. június 8., péntek

Utolsó roham

A héten megírtuk a matek felmérőt. A gyerekeknek is mondtam, hogy ne ijedjenek meg, hogy nincs 5*, mert hosszú volt, könnyebb benne hibázni, ezzel nincs gond. A tipikus hiba a felületesség. Oda van írva, el is mondtam, mindig így gyakoroltuk, hogy írják fel a szabályt, írják fölé a részeredményt, de többen ezt nem teszik. Aztán persze nehéz megjegyezni azt is, meg amit még közben gondolkoznak, így tévesztenek. És még a részpontot sem tudom megadni, mert nincs odaírva. Egész évben így gyakoroltuk, jövőre is így fogjuk, remélem, egyszer megértik.
A mértékegységnél nem kértem átváltást, csak hogy tudják, mivel mérünk egy pohár tejet (dl), valaminek a hosszúságát (dm, m) vagy tömegét (kg). Erről esetleg a nyáron a gyakorlatban beszéljetek! Pl. 2 dl vagy 3 dl limonádét kérsz? Hány kg vagy? Mérjük meg! Ez a szoba 4 m hosszú és 3 m széles (persze jó, ha meg is méritek).
A szöveges feladatokkal is komoly gond van. Ez volt a feladat:
A gyerekek a tengerpartról hazafelé indulnak. 7 homokozó lapátot már megtaláltak. Mennyit kell még megkeresniük, ha összesen 16-ot vittek a partra?

Az osztály fele ezt úgy oldotta meg, hogy 16-9= vagy 7+9= ???  Rengeteg szöveges feladatot oldottunk meg, ki is jött már korábban ez a hiba, és mindig elmondtam, hogy azokkal a számokkal dolgozzunk, ami a feladatban van.
Így írták a felmérőt :):









Tegnap azokkal, akikkel nem tudom, mi legyen az év végén, megírattam az előző osztályom 1. év végi felmérőjét. Szomorúan állapítottam meg, hogy azzal még kevésbé tudtak mit kezdeni. :( Annak az osztálynak oda volt írva a szöveges feladat végére, hogy válaszolj, és írtak egy mondatot. (Pl. a fentire, hogy 9 lapátot kell még megkeresniük.) Akik most írtak, teljesen tanácstalanok voltak, hogy mit kéne írni azon kívül, hogy pl. 9. Még egyszer 16-7? Vagy akkor nem jó a 9?  Hiába kérdezem, hogy 9 micsoda? Krumpli? Kisfiú? (Más feladat volt, csak ezen mutatom be.) Csak úgy tudják megoldani, ha csak a számot kell beírni: __ lapátot kell még megkeresniük. Ezt beszédfejlesztéssel kellene gyakorolni. Én hétfőn 1 órában beszéltetem őket, de fontos lenne, hogy bővített mondatokban beszéljenek. Kérdezni őket, és a kérdésre válaszoljanak! De több feladattal is gondjuk volt, nemcsak a szövegessel!
A 2. osztályos anyag nagyon nehéz lesz. Szorzó- és bennfoglaló tábla, plusz kilépünk 100-as számkörbe. Elfogy az ujjuk...
Többen kérdezték, hogy mit, hogyan gyakoroljanak a nyáron. Most azt ajánlom, pihenjetek! Mindenki! Az is, akinek gyengén megy! Kell egy kis felejtés ahhoz, hogy a hosszú távú memóriába átkerüljön a tudományuk! Ebben az időszakban csak a gyakorlatból merítsetek! Amiket fent írtam, vagy sütünk sütit, 20 dkg liszt kell, már beöntöttem 8 dkg-ot, mennyit öntsek még?  Nem is muszáj nagy számokkal, pl. 3 gombóc fagyit szeretnék venni. Már kértek egy csokit és egy citromot, hányat választhatok még? Ezek kis számok, de a szöveget kell "számosítani", így ez egy összetettebb művelet. Most 9 óra van. Délben indulunk. Hány órám van még indulásig? stb. Olvassanak a gyerekek, beszélgessetek!Kapnak majd tőlem feladatot (nem matek!), azzal foglalatoskodjanak!
Július végén, augusztus elején vegyék elő azok a matekot, akiknek nehézségük volt. Akik kiváló eredményt értek el, azoknak nem kell, hiszen a szeptember úgyis ismétléssel telik el, még a 20-as számkörben dolgozunk, csak a hónap végén jön hozzá a 2-es szorzótábla, ami nekik szintén nem fog gondot okozni.
Hogy miből gyakoroljatok? Bármilyen elsős foglalkoztató füzet, ami a gyerkőcnek tetszik!
Ha nyomtatni szeretnétek:
http://piaristamovar.hu/dokumentumok/tanari/radicsrita/matek1o.pdf
(Olyan módon is van művelet, ahogy mi nem alkalmaztuk, pl. oszlopokban! Az utolsó feladatokat is csinálják meg a gyerekek, ha nem is számolás, de nagyon jó fejlesztő!)
http://www.mesetar.eoldal.hu/fenykepek/sulis-feladat-lapok-_also-tagozat_/altalanos-matematika-1.-osztaly/ (Ennek az elejét csak annak kell kinyomtatni, akivel külön beszéltem, hogy gond van, egyébként csak a végét elég.)
A pinteresten rengeteget találtok még.

Kütyü függőknek :) ajánlok néhány oldalt:
http://gyakorolj.hu/oktato/elsomatek.php    (az egyszerűbbeket is érdemes, bármelyik, ami tetszik a gyereknek, csak figyeljetek, hogy ne csak azt gyakorolja, ami könnyen megy :) )
http://tudasbazis.sulinet.hu/hu/matematika/matematika/matematika-1-osztaly/szovegrol-szamfeladat-alkotasa/gyakorlo-feladatok-szoveges-feladatokra-osszeadassal
http://interaktivtabla.ucoz.hu/index/matematika_1_osztaly/0-4
Ha már megy ujj nélkül a számolás: learningapps.org (itt nekem is vannak tankockáim, amikkel már találkoztak órán a gyerekek).

Kérdeztétek az ujjelhagyást. Bizony ilyenkorra már el szokták hagyni legalább 10-es számkörben az ujjukat. Ebben az osztályban azt látom, hogy sokan számegyenessel számolnak. Mondtam is, hogy április végén leszedem a falról. De végül is örülök, hogy tudnak számolni a számegyenesen, ez később nagyon hasznos lesz! Ezért fent hagytam. Akkor fogja ezeket elhagyni a gyerek, ha már biztos magában. Tehát addig kell gyakorolni, hogy már ne legyen rá szüksége! Sokan már fejből rávágják, hogy 7+4=11 (belőlük lett számkirály). Van, aki átgondolja - ez teljesen rendben van!!! Az is rendben van, ha a biztonság kedvéért használja! Pl. most a felmérőnél! Látjátok, hogy jó matekosok, akik kiválók lesznek, ők is a képeken számegyenest vagy az ujjukat használják! Ez még belefér, hogy biztonság kedvéért használja, de a "mindennapokban" vagy legalább már tízes számkörben tudjon már segítség nélkül számolni! Van, akinek még kell keze, lába, számegyenes, nekik kell augusztusban gyakorolni! Rakjátok ki! Ceruzával, gombbal, legóval, bármivel! A legó egyébként szintén nagyon jó számoláshoz! Össze lehet adni bogyókákat rajta, mellétenni az eredményt, ehhez kikeresni az ugyanolyan hosszú legót! Jól előkészíti a 2-es szorzótáblát! Minél többféle dolgot adjatok össze! Autókat, fákat, cseresznyét, zoknit stb., hogy tapasztalatot szerezzen! Arra kell rávezetni, ha lát 3 piros legót és 5 sárgát, akkor ne az ujján adja össze, hanem számolja össze a legókat! Addig kell ezt gyakorolni, amíg magától rá nem mondja az eredményt! Tehát ne Te mondd, hogy ne használd az ujjad, a gombot, hanem már ő vágja rá magától! Erre naponta 10-15 percet érdemes szánni, különben megunja!
Lehet hozzá készíteni dominót, memoryt. (Össze kell párosítani a műveletet az eredménnyel! Tehát a memoryban a 8+3-hoz kell megtalálni a 11-et, dominónál pedig


 
Lehet bármi olyat, amihez pontot kell összeadni! Pl. mikádót/marokkót, csak a szabálytól eltérően 2, 3, 4 stb. pontot érjenek a színek! Akár a dobókockás játékok is jók, hogy eljusson odáig, hogy a kockán ne számolja le, vagy a lépegetés is jól fejleszt!
Lényeg, hogy játékos legyen, ne legyen matematika óra szaga! :)

Na ennyit a matekról! :) Mi történt még a héten?

Köszönöm szépen a pedagógus napi virágot! A hortenzia az egyik kedvencem. Sajnos ők nem annyira kedvelnek! :( A Tiéteket kimondott savanyú földbe ültettem, minden nap intézek neki egy kis esőt :), remélem, sokáig gyönyörködhetek benne!

Hétfőn vittem a gyerekeknek sütit kárpótlásul, hogy a múlt héten csütörtök-pénteken nem voltam. Kedden pedig dödöllét ettünk, hogy megértsék, nem "egy szál dödölle", hanem egy tál! :) A homokozóban is ment a sütés-főzés. :)


A hittanosok jojót kaptak, a tappancsosok ??? (nem tudom, mi a neve a játéknak), így ezek hódítottak a héten.


Kedden a nagyon nagy esőben elég nehéz volt matekot tartani! :) A dörgéseknél 3-4 gyerek odafutott védőszárnyaim alá, közben néztük, honnan folyik a víz. Megbeszéltük, miért nem kell félnünk a villámtól, dörgéstől, megszámoltuk, "hány km-re villámlott". Utána pedig tocsogtunk a pocsolyában. (Én is belementem. :) )








 A jövő hét elég programgazdag lesz:
Hétfőn lesz a 3. filharmónia koncert.
Kedden lesz az igazgatói fogadás. Bár a gyerekeknek azt mondtam, ez minket nem érint, de beírtam Vincét, aki a versmondó versenyt nyerte és Petit, aki az Arénában ügyeskedett a csapattal. Ők jöjjenek ünneplő ruhában! (Készítsétek fel, hogy ez elég unalmas lesz, mire az összes versenygyőztest felolvassák, de dicsőség ott lenni!) Az aranymosoly kiosztására mindnyájan átmegyünk. Elmondtam a gyerekeknek, kik fogják megkapni, a többiek pedig legyenek rájuk büszkék!
Szerdán - ha az időjárás megengedi - elviszem a gyerekeket délután fagyizni. Most tudtam meg, hogy ételérzékeny gyerekeink a Patakiban tudnak fagyit enni, úgyhogy odáig sétálnánk el, és az érdligeti játszótéren játszunk egyet. Fél 1-kor veszem át a gyerekeket, akkor indulunk, 3 - fél 4 körül érünk vissza.
Csütörtökön még tervben van a Future Park. Telefonon nem tudták megmondani, van-e időpont, az e-mailre még nem válaszoltak, szerintem már csak hétfőn fognak. Ahogy tudom, írok, és azt is, hogy mennyibe fog kerülni! Addig ne küldjetek rá pénzt! (Viszont Anett néninek a 900 Ft-ot igen!)
Pénteken ballagás! Fel kell díszítenünk a folyosót. Nem tudom még, hogy a termet is kell-e (az iskolavezetés sem válaszolt az e-mailemre). Ennek a koncepciójáról szintén írok majd! Én nem vagyok híve, hogy 10 perc kedvéért több 100 virágot elpusztítsunk, így inkább papírvirággal díszítenék, de majd megbeszéljük a kisiskolásokkal!
A gyerekeknek aznap ünneplőben kell jönniük! A ballagás után mehetnek haza! Ebéd után csak ügyelet van!
Szép hétvégét! Gyűjtsetek erőt még erre az utolsó hétre! :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Viszlát, Mazsola!

 A héten befejeztük a Mazsola és Tádét. Nagyon megszerették a gyerekek, kérték, újra olvassuk el. 😍 Javasoltam nekik, hogy olvassák el otth...