2019. október 26., szombat

Játékok

Mivel néhányan visszajelezték, hogy csak bólogatnak a gyereknek, amikor mesél, mit csináltunk, de valóján nem értik, próbálok egy kis magyarázatot adni, mik azok a "játékok", amivel tanulunk.

Szóháború, betűháború, számháború
Ezt már matek órán is játszottunk. Kiáll 3 gyerek a táblához, egy kártyát tart a homlokához (mint ahogy a számok vannak a számháborúban), mostanában már inkább csak maga elé. Ezen régen műveletek voltak, eredményt kellett leírni, vagy növekedő/csökkenő sorrendbe állítani. Most szavak vannak, azokat kell pl. betűrendbe rendezve leírni, vagy mint tegnap csak a főneveket leírni.
Előnye: játékos formában találkoznak a feladattal, tevékenykedtet, kicsit megmozgat, a gyengébb helyesírókat segíti, hogy látják a szavakat. Ki szoktam hívni a lassabban írókat, hogy pihenjenek. Ő is megoldja (az ellenőrzésnél beállnak jó sorrendben, eldönti, az övé jó-e, aszerint felemeli vagy megfordul), így ez sem egy megúszós szerep.

Hogy vagy? kártya, baglyos kilépő kártya
Alapvetően az érzelmek kifejezésére van. Kifejezik a gyerekek, hogy érezték magukat, hogy tetszett egy feladat. Nagyon jól fejleszti az asszociációs képességet. Ezen kívül felhasználtuk már pl. az élő/élettelen kifejezésre, köznév tanulásra. Tegnap ilyen szavakhoz kellett képet keresni. Megmutatom én mit terveztem, de a gyerekek találtak más megoldásokat. (Csapatmunka volt ezért 4 kártyát mutatok, megnéztük egymás megoldásait.

 cipő
 zene (billentsd a fejed balra :)):

 könyv:
 turista:
 barátság:
 fém:
 jármű:
 víz:
 szín:
 világítás:
fa:

Az így előkerült szavakkal aztán mindenféle izgalmas dolgot lehet csinálni. Mi pl. a Learning Apps-ben dolgoztunk tovább velük. Ez egy jó kis program pedagógusoknak. Az osztály számára percek alatt lehet vele feladatokat készíteni. Használtuk matekon, körin, most magyaron. Az ehhez a feladathoz való feladatot itt találjátok: https://learningapps.org/display?v=p6t8im3vj19 (Akár az összes játékot meg tudjátok nézni, amit játszottunk. Előnye: az IKT eszközök mindig motiválják a tanulókat! Végre lehet nyomkodni, kattingatni! (Hátránya ugyanez. Úgyis sokat nyomkodják! Ezért csak módjával használom.)

Triminó
Az ábrát szét kell vágni (vagy ők, vagy én). A kis háromszögeket úgy kell forgatni, helyezgetni, hogy az egymás mellé kerülő szavak összetett szavak legyenek. A játékosság mellett jó szókincsfejlesztő. Vannak olyan összetett szavak, amik értelmesek, mégsem megoldás, mert nem jön ki az ábra, ezáltal újabb szavakat kell keresni. Fejleszti a logikát is! Az összetett szavakat le is kellett írni. Fejleszti a helyesírást. Segíti az összetett szavak elválasztásának megértését. Ennél egy csillag jött ki, a tegnapinál egy háromszög. Az már egy magasabb fokozat volt, mert ott nekik kellett az illeszkedő párt megírni.


Kinél van?
A gyerekeknél van egy-egy kártyalap. Ezek egymásra épülnek. Figyelni kell a másikra, amikor az ő kérdésére az én kártyám a válasz, akkor felolvasom. Nemcsak az enyémet kell kiszámolni, hanem minden műveletet (ameddig sorra nem kerülök), hiszen nem tudom, mikor jövök én. A játékosság mellett fejleszti az egymásra figyelést. Már kész a szünet utáni! :) Csak egy kis részletet mutatok:


 Ugyanerre épülve már csináltunk olyat is, amikor a másikat figyelve nekem is kell valamit csinálni. Pl. ha a másik felteszi x székét, akkor én azt mondom, mondjuk el közösen a Madárijesztőt. A másik gyereknél az van, hogy ha elmondtuk a Madárijesztőt, akkor mondjam azt, hogy most már jó lenne uzsonnázni stb.

Fésű:
Az elsőt közösen készítettük, most már csoportban, szorgalmi feladatként egyedül is elkészítik. Kapnak egy lapot. Ez félbe van hajtva, egyik fele fel van vágva 6-7-8... részre. Az egyik fülre ráírják, hogy start. Ezt a fület felhajtva, aláírnak egy kérdést. A választ az egyik fülre írják rá. Az alá kerül a következő kérdés, majd egy újabb fülre egy újabb válasz stb. Az utolsó fül alá azt írják vége, cél stb. Így egy másik gyerek (csoport) részére készítenek gyakorló lapot (vagy saját maguknak ismétléshez). Akkor már csak végig kell menni a kérdéseken, hogy eljussanak a célhoz.
 

Légycsapó:
A táblán képek, szavak vagy betűk vannak. A gyerekek háttal állnak a táblának. Kérdezek valamit (később a többiek kérdeznek), aminek a válasza van a táblán. Gyorsan hátra kell fordulni, és a kezükben lévő légycsapóval rácsapni. Az kap pontot, aki először csap rá. A játékosságon kívül fejleszti a memóriát (hol is van az a kép, hogy mire megfordulok, már rá is tudjak csapni), gyorsaságot.

Futkosós tollbamondás (vagy ahogy ők mondják, számos):
Post ittel felteszek számokat a terem különböző pontjára sorszámozva. Akit felszólítok, leveszi az 1.-t, felolvassa a hátoldalán lévő mondatot, a helyén lediktálja az osztálynak (ő is írja), újra felolvassa. Majd jön a 2. Előnye: játékos, tevékenykedtet, ő tempójában diktál (sokkal gyorsabban írnak, mintha én diktálnék), én közben tudom nézni a többieket, aki lemaradt esetleg, annak tudok segíteni.

Labirintus:
4x4 vagy a héten már 5x5 kendőt leteszek. Magamban eltervezem, merre kell menni. Elmondom (vagy nem), hányadik lépésre kell kilépni. A gyerekek próbálkoznak. Ha valaki rossz helyre lép, szólok, hogy nem. A következő már tanul a hibájából, oda nem lép. Nagyon sok mindent fejleszt! Leginkább memóriát, logikát. Ezt cifráztuk már úgy, hogy kint voltak a gyerekek, nem látták, aki próbálkozott, elmondta a többieknek, mire jött rá. A múltkor már rajzolták kint a folyosón, hogy mire kell figyelni. :) A héten bekötött szemmel kellett menni, így a többiek irányították. Cukik voltak, ahogy mutogattak, ide-ide, ne oda, a pirosra. Mintha látná! :) Szoktam alá eldugni feladatot (de nem mindig), amit akkor tudnak megfejteni, ha már tudják az útvonalat. Hamarosan a tanítási órán is fogjuk alkalmazni, ha már jól értik magát a játékot. Nem teszek erről képet, néhány hete volt egy másik bejegyzésben.

Ezeken kívül játszunk memoryt, activityt, keresztrejtvényt, bingót, totót (tavaly lottót) stb., amit Ti is ismertek. Ezek azok, amiket az utóbbi időben használtunk (tavaly matekon voltak speciális matekos feladatok, azt most már nem írom le). Majd ha több lesz megint eszemben, akkor írok még! :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Viszlát, Mazsola!

 A héten befejeztük a Mazsola és Tádét. Nagyon megszerették a gyerekek, kérték, újra olvassuk el. 😍 Javasoltam nekik, hogy olvassák el otth...